Σάββατο 31 Οκτωβρίου 2009

Εκπαιδευτικά νέα..

1. Πορείες και καταλήψεις από μαθητές της Θεσσαλονίκης
(Ηλεκτρονική Έκδοση
Πορεία για τα «άθλια σχολεία», την ερχόμενη Πέμπτη, αποφάσισε να πραγματοποιήσει το Συντονιστικό των μαθητών στη Θεσσαλονίκη. 
Ζητούν:
 • Δημόσια δωρεάν Παιδεία για όλους.
 • 15% του Κρατικού Προυπολογισμού στην Παιδεία.
 • Κατάργηση φροντιστηρίων.
 * Δωρεάν όλα τα σχολικά βιβλία, σύγχρονα και ασφαλή σχολικά κτίρια.
 • Ούτε ένας μαθητής εκτός σχολείου πριν τα 18 λόγω οικονομικής αδυναμίας της οικογένειας.
 • Καμία ποινικοποίηση, καμία απειλή σε μαθητή για τους αγώνες μας.
   Η απόφαση πάρθηκε από μαθητές του 17ου Γυμνασίου, του 4ου Λυκείου, του Πειραματικού του ΑΠΘ, του Πειραματικού του ΠΑΜΑΚ, του 2ου Πειραματικού Λυκείου Θεσσαλονίκης, του 2ου Λυκείου Αμπελοκήπων, των 7ου, 13ου και 17ου Λύκειο Θεσσαλονίκης, του 1ου Λυκείου Συκεών, του 3ου Λυκείου Σταυρούπολης και του 1ου Λυκείου Μενεμένης.

2. Προς εθνικό απολυτήριο με αναβάθμιση του Λυκείου (Ελευθεροτυπία, Δευτέρα 19 Οκτωβρίου 2009) 
Η ανάγκη αναβάθμισης του Λυκείου και η μετατροπή του εξεταστικού σε ένα σύστημα πρόσβασης που θα περιλαμβάνει εξετάσεις για το (εθνικό ή όποιο άλλο) απολυτήριο συνυπολογιζομένης της απόδοσης στο Λύκειο και στη βάση των κριτηρίων που θα θέτουν τα ίδια τα ΑΕΙ αποτέλεσαν την κοινή παράμετρο των προτάσεων στο πλαίσιο του επιστημονικού συνεδρίου που διοργάνωσε η ΠΟΣΔΕΠ το διήμερο Παρασκευή-Σάββατο.

Με δεδομένη την κατεύθυνση της αλλαγής, οι φορείς που συμμετείχαν στο συνέδριο, αφού εξέφρασαν την ελπίδα να συνεχιστεί και να τελεσφορήσει ο διάλογος για τις αλλαγές, προέβησαν σε διαπιστώσεις οι οποίες συνέκλιναν σε αρκετά σημεία. Για παράδειγμα, οι πανελλαδικές εξετάσεις. Ηταν περισσότερες οι απόψεις που ενέκριναν την ύπαρξη εξετάσεων, έστω σε ένα μικρό αριθμό μαθημάτων, για την απόκτηση του εθνικού απολυτηρίου -σύμφωνα με την καταγεγραμμένη θέση του ΠΑΣΟΚ- ή όποιου άλλου ανάλογου τίτλου, ενώ η ευθύνη της διεξαγωγής και συνεπώς της τήρησης του αδιάβλητου παρουσιάζεται σταθερά ως άρρηκτα συνδεδεμένη με το υπουργείο Παιδείας. Για τον τελικό βαθμό, πάντως, ευρεία αποδοχή έχει η άποψη για τον συνυπολογισμό της απόδοσης στο Λύκειο καθώς συνδέεται με τη γενικότερη αναβάθμιση της βαθμίδας.
Σε ό,τι αφορά τον ρόλο των ΑΕΙ, κοινή παράμετρος παραμένει η ανάληψη της ευθύνης για τον καθορισμό των κριτηρίων εισαγωγής [αριθμός μαθημάτων, ελάχιστη βαθμολογία με όποια διαβάθμιση απαιτηθεί από το είδος των σχολών (μεγάλης ζήτησης, ομοειδών τμημάτων κ.ά.)]. Πανεπιστήμια και ΤΕΙ, επίσης, θα καθορίζουν τον αριθμό εισακτέων, σύμφωνα με την πάγια θέση πανεπιστημιακών και διοικήσεων. Ανάμεσα στα ενδιαφέροντα επιμέρους ζητήματα, η επισήμανση για εντατικότερη προετοιμασία των φοιτητών (με περισσότερα μαθήματα διδακτικής, μεταπτυχιακά κ.ά.) στις καθηγητικές σχολές.
Στο συνέδριο κατατέθηκαν δύο εναλλακτικές προτάσεις της ΠΟΣΔΕΠ, η πρόταση της συνόδου των πρυτάνεων, ενώ τις γνωστές τους θέσεις επαναδιατύπωσαν οι κ. Γ. Μπαμπινιώτης και Θ. Βερέμης εκφράζοντας την ελπίδα να συνεχιστεί ο διάλογος. Για τον τελευταίο, πάντως, το υπουργείο έχει δώσει το στίγμα με τη μετατροπή του ΕΣΥΠ σε ανεξάρτητη αρχή και την ένταξη αρκετών εκ των προαναφερόμενων προτάσεων στο πλαίσιο του δεύτερου κύκλου του διαλόγου.

3. Εθνικό απολυτήριο αντί εξετάσεων
Πρόταση 10 σημείων της ΠΟΣΔΕΠ για εισαγωγή στα πανεπιστήμια με θέσπιση κριτηρίων και από τα ΑΕΙ
Η απόκτηση εθνικού απολυτηρίου, που θα λαμβάνεται ύστερα από εξετάσεις σε πανελλαδικό επίπεδο και ύστερα από νέες διαδικασίες πιστοποίησης γνώσεων και δεξιοτήτων, θα ανοίγει την πόρτα των πανεπιστημίων για τους υποψήφιους φοιτητές.
Αυτός είναι ο κεντρικός άξονας της πρότασης που θα καταθέσει η ΠΟΣΔΕΠ, το συνδικαλιστικό όργανο των πανεπιστημιακών, στο Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης την προσεχή Τρίτη.
Σημαντικό ρόλο στο νέο σύστημα εισαγωγής θα έχουν και τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα θεσπίζοντας κριτήρια εισόδου, όπως συντελεστές βαρύτητας σε συγκεκριμένα μαθήματα.
Η τελική πρόταση της ΠΟΣΔΕΠ περιλαμβάνει 10 σημεία, τα εξής:
1 Θεωρείται απαραίτητη η καθιέρωση ενιαίας υποχρεωτικής εκπαίδευσης, η οποία θα περιλαμβάνει τις βαθμίδες από νηπιαγωγείο έως το λύκειο, δηλαδή, στα 13 χρόνια από τα 10 που είναι σήμερα. Αυτό θα έπαιζε, επισημαίνουν, «καθοριστικό ρόλο σε ζητήματα οργανωτικά, αλλά και ουσιαστικά, σχετιζόμενα με τη δομή της διδασκαλίας διαφόρων μαθημάτων».
2 Το λύκειο, όπως και το γυμνάσιο, να μετατραπεί σε σχολείο ολοήμερης λειτουργίας. Η διδασκαλία, η εμπέδωση της γνώσης και η αξιολόγηση να οργανώνονται με νέο τρόπο εντός του σχολικού προγράμματος και να μην μεταφέρονται εκτός σχολείου.
3 Να προσφέρονται υποχρεωτικά και κατ' επιλογήν μαθήματα στο λύκειο στη λογική του International Baccalaureat, για τα οποία πρέπει να εκφράζουν τη γνώμη τους τα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ.
Τα μαθήματα του λυκείου να οργανωθούν σε κύκλους και να προσφέρονται σε δύο επίπεδα (προχωρημένα και βασικά). Απαραίτητη η εισαγωγή σε όλες τις τάξεις γυμνασίου και λυκείου, Ζώνης Τέχνης και Πολιτισμού, ενταγμένης στο επίσημο πρόγραμμα και αναγνωριζόμενης ως ισότιμης στη διαδικασία αξιολόγησης.
4 Μείωση του αριθμού των μαθημάτων κατά 40% σε κάθε τάξη. Προτείνεται, δηλαδή, να μην γίνονται περισσότερα από 8-9 μαθήματα.
Η ύλη τους να περιοριστεί σημαντικά και να δοθεί περισσότερη έμφαση στην ποιοτική διάσταση της διδακτέας ύλης (για παράδειγμα στην κατανόηση βασικών εννοιών). Αυτό συνεπάγεται και ριζική αλλαγή του προγράμματος. Κανένα μάθημα να μην διδάσκεται λιγότερο από δύο ώρες την εβδομάδα.
5 Να μην καθορίζεται ασφυκτικό αναλυτικό πρόγραμμα, αλλά επιστημονικές ενότητες σε κάθε μάθημα (όπως κεφάλαια και θέματα) και να τίθενται διδακτικοί στόχοι τους οποίους θα υλοποιούν εκπαιδευτικοί και μαθητές, χρησιμοποιώντας τις προσφορότερες μεθόδους και με αυξημένη τη δυνατότητα αυτενέργειας.
6 Σημαντικό λόγο στη σύνταξη και διαμόρφωση του αναλυτικού προγράμματος κάθε ενότητας πρέπει να έχουν: α) το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, β) οι αντίστοιχες επιστημονικές ενώσεις και γ) τα αντίστοιχα πανεπιστημιακά τμήματα, με την ισότιμη συμμετοχή ειδικών επιστημόνων στις ομάδες σύνταξης αναλυτικών προγραμμάτων.(Ξεχνάμε την πείρα και την εμπειρία των διδασκόντων καθηγητών)
7 Άμεση κατάργηση του ενός σχολικού εγχειριδίου και εισαγωγή του πολλαπλού εναλλακτικού βιβλίου, που θα επιλέγεται από τη σχολική μονάδα, η οποία έχει παράλληλα τη δυνατότητα παραγωγής διδακτικού υλικού με βάση τα αναλυτικά προγράμματα.(Αυτό μήπως θα πρέπει να το αγοράζουμε????)
8 Η επιτυχής ολοκλήρωση του λυκείου να οδηγεί στην απόκτηση εθνικού απολυτηρίου έπειτα από εξετάσεις σε εθνικό επίπεδο με νέα μορφή και νέες διαδικασίες ποιοτικής αξιολόγησης και πιστοποίησης γνώσεων και δεξιοτήτων, σε συνδυασμό με προφορικές εξετάσεις, συνθετική εργασία κι άλλες ανάλογες δοκιμασίες.
9 Τα διάφορα τμήματα των ΑΕΙ και των ΤΕΙ να καθορίζουν τον τρόπο εισδοχής των νέων φοιτητών. Κάποια από τα τμήματα να μπορούν να απαιτήσουν μόνο εθνικό απολυτήριο και να δέχονται εισακτέους ανάλογα με τον βαθμό του. Αλλά, τα πιο περιζήτητα, να μπορούν να απαιτούν και βαθμολογία των υποψηφίων σε συγκεκριμένα μαθήματα, να θέτουν συντελεστές βαρύτητας γι' αυτά, καθώς και άλλους τρόπους επιλογής που θα τους καθορίσουν τα ίδια τα τμήματα.
10 Η εισαγωγή θα γίνεται αφού ο υποψήφιος καταθέσει τα απαιτούμενα δικαιολογητικά (βαθμούς μαθημάτων, εθνικό απολυτήριο και βαθμό του, φάκελο εργασιών και φάκελο δραστηριοτήτων) στα τμήματα των ΑΕΙ ή των ΤΕΙ, επιλέγοντας ο ίδιος με βάση τις επιθυμίες του και ιεραρχώντας ανάλογα τις σχολές επιλογής του.

Όλα καλά και ωραία ακούγονται, μέχρι στιγμής, όσον αφορά τις ρυθμίσεις που προτείνονται για την εκπαίδευση, αυτό δεν παύει όμως να μας δημιουργεί σκεπτικισμό σε σχέση με την σκοπιμότητα των αλλαγών σε αυτήν. Όντος απώτερος σκοπός είναι η καλυτέρευση της κατάστασης στην παιδεία ή ο αποκλεισμός "αδυνάτων" από αυτήν?
Ήδη αποκλείονται πολλοί μαθητές από την εισαγωγή σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ από τις Πανελλήνιες Εξετάσεις, οι οποίες λειτουργούν σαν σουρωτήρι που μαζεύει και πετάει στην άκρη μαθητές που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να πάνε σε φροντιστήριο ή γενικά αδύνατους μαθητές της αποστήθισης.
Ήδη, οι Πανελλήνιες, κάνουν την ζωή μας ιδιαίτερα δύσκολη και ακόμα αποκλείουν μαθητές πριν ακόμα την προσπάθεια, λόγω της φύσης και της ποσότητας της ύλης που πρέπει ο κάθε μαθητής να προετοιμαστεί για αυτές, σε ύλη που τις περισσότερες φορές δεν θα χρειαστούν ποτέ για κάποιες από τις σχολές των Επιστημονικών πεδίων, στα οποία αυτά ανήκουν.
Ακόμα, εφόσον τα φροντιστήρια δεν καταργούνται και δεν απορροφούνται οι καθηγητές που διδάσκουν σε αυτά από το δημόσιο, σε καμία από τις ρυθμίσεις που εξαγγέλλονται, τότε δεν αποκλείεται και η ανάγκη για την παρακολούθηση σε αυτά και μετά των αλλαγών εποχή.
Από την άλλη, μεγάλη εντύπωση κάνει η εμμονή της κυβέρνησης για το Εθνικό Απολυτήριο, αφού ανάγκη μεγάλη είναι γενικά το Απολυτήριο του Λυκείου, γιατί να χρειάζεται να δίνονται και σε πανελλήνιο επίπεδο έστω και τα λίγα μαθήματα, για την απόκτησή του?
Φυσικά αυτό σημαίνει αποκλεισμό από το απλό απολυτήριο..Γιατί εφόσον απώτερος στόχος είναι η απόκτηση Εθνικού Απολυτηρίου, ποια η διαφορά ανάμεσα στις Πανελλήνιες εξετάσεις από αυτό και ο αποκλεισμός μαθητών από ένα απολυτήριο? Γιατί με την αλλαγή αυτή δημιουργούνται αυτόματα μαθητές/πολίτες δύο ταχυτήτων. Αυτών που θα έχουν το Εθνικό απολυτήριο, άσχετα αν παρακολουθήσουν κάποιο Πανεπιστήμιο ή ΤΕΙ, και αυτών που δεν έχουν. Αυτόματα τα φροντιστήρια είναι αναγκαία. Τα κολέγια γίνονται στόχος πολλών μαθητών γιατί εκεί πας χωρίς εξετάσεις, για ένα πτυχίο δεύτερης κατηγορίας και μια ελλιπής έως ανύπαρκτης κατάρτισης. Οπότε όποιος λόγος ακούστηκε μέχρι στιγμής που δικαιώνει τους αγώνες των μαθητών και φοιτητών, γίνεται αφρός. Αισθητική επέμβαση για την εμφάνιση του εκπαιδευτικού συστήματος αλλά καμία ουσιαστική αλλαγή.
Επίσης αλλαγές που προτείνονται και υποτίθεται γίνονται στόχος της κυβέρνησης, απαιτούν κεφάλαια ανώτερα του 3%  (δηλαδή 15% και άνω) που δαπανάται σήμερα για την παιδεία, για σχολικά κτήρια αλλά και εκπαιδευτικούς και βιβλία. Πράγμα που δεν κάνανε έως σήμερα για τις ανάγκες που υπάρχουν ήδη. Όπως και να το πάρει κανείς, στην πράξη, πολλοί μαθητές αποκλείονται στην όλη διαδικασία..




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου